Primăria Arad nu ţine cont de recomandările şi opiniile cetăţenilor, conform unui studiu

primarie

Concluziile Raportului de monitorizare privind transparenta decizionala la nivelul municipiului Arad, realizat de Coaliţia 52, arată că Primăria Municipiului Arad nu prea ţine cont de opiniile cetăţenilor şi de sugestiile lor.

In singurul municipiu din Judetul Arad s-au adoptat un numar total de 40 acte normative, in perioada monitorizata, dintre care 32 proiecte de acte normative au fost supuse consultarii publice. Aceasta imagine ne conduce la concluzia ca prevederile legii transparentei decizionale (L52/2003) au fost aplicate intr-o proportie de 80% la nivelul Primariei Municipiului Arad, intrand in competitia celor mai transparente municipii din tara.

Dintr-un total de 40 de acte normative, adoptate in municipiul Arad, 32 proiecte de acte normative, au fost supuse consultarii publice, insa doar 3 dintre aceastea, au suferit modificari, in urma procesului de consultare publica.

Este de verificat daca Institutia Prefectului Arad, a verificat inclusiv aplicarea prevederilor L52/2003, in avizarea intrarii in vigoare a actelor normative adoptate de autoritatile publice din subordinea sa.

Cetatenii si asociatiile legal constituite nu isi vad rostul in interactiunea cu autoritatile publice de care apartin si nu interactioneaza in procesul de consultare publica. In perioada monitorizata, s-au inregistrat doar 9 opinii scrise depuse de cetateni si asociatii legal constituite si doar 2 solicitari de dezbateri publice, din partea asociatiilor legal constituite, la Primaria Municipiului Arad.

“De câte ori nu ne surprinde spargerea unei străzi, tăierea unor copaci,eliminarea unor spaţii verzi sau construirea unui bloc într-un cartier de case? N-ar fi trebuit să fim întrebaţi sau consultaţi înainte? Poate am fi avut alte sugestii. Puterea noastră se manifestă prin activism şi intervenţie. Legea privind transparenţa decizională în administraţia publică ne oferă şansa de a propune ce este convenabil pentru noi,în orice proiect de act normativ al unei autorităţi publice, înainte de a se lua decizia” ne spune domnul Radu Nicosevici, presedintele Academiei de Advocacy, coordonator al Coalitiei 52.
Pentru detalii, accesati www.advocacy .ro, sectiunea “M-am decis sa ma implic”. Persoana de contact: Mihnea Iuga – 0721 531 804 sau Radu Nicosevici – 0722 503 136
Acest demers de monitorizare a fost efectuat in cadrul campaniei “M-am decis sa ma implic” ca parte a proiectului „Campaniile Coaliţiei 52 – conştientizare, monitorizare, consolidare, influenţare” finanţat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România. Continutul acestui comunicat nu reprezenta neaparat pozitia finantatorului.

Concluzii:

1. Primaria Municipiului Arad cunoaste prevederile L544/2001 privind accesul liber la informatia de interes public, avand pus in practica un mecanism functional in acest sens. Nu sunt însă identificate explicatii plauzibile pentru lipsa de raspunsinregistrata in 3 luni calendaristice din perioada monitorizata.

 

2.  Proiectele de acte normative intrate in consultare publica, in perioada monitorizata, evidentiaza ca Primaria Municipiului Arad respecta prevederile L52/2003, cu privire la supunerea spre consultare publica a proiectelor de acte normative, incluzand progresiv si celelalte prevederi obligatorii (ex: art 12 privind transmiterea justificarilor de nepreluare a opiniilor inregistrate)

  Gheorghe Falcă: „Prefectul Pribac n-a mișcat nici un deget pentru interesele arădenilor”

 

3.  In perioada monitorizata, s-a inregistrat 1 eveniment privind organizarea de dezbateri publice din proprie initiativa, la Primaria Municipiului Arad, in luna ianuarie 2016. Desi L52/2003 nu prevede obligativitatea autoritatilor publice de a organiza din proprie initiativa dezbateri publice, este salutara initiativa de interactiune cu societatea civila a Primariei Municipiului Arad, ca efort incipient in reformarea institutiei, pe principiile bunei guvernari. Numarul scazut al acestora in raport cu numarul actelor normative supuse consultarii publice, evidentiaza insa lipsa de incredere a Primariei Municipiului Arad in pertinenta opiniilor si recomandarilor ce pot proveni de la cetatenii si asociatiile legal constituite, participante la un asemenea tip de eveniment.

 

4.  In perioada monitorizata, s-au inregistrat 9 de opinii scrise provenite de cetateni si asociatiile legal constituite, in cadrul Primariei Municipiului Arad. Acest fapt evidentiaza ca aparatul administrativ, al acestei institutii, si-a pus in functiune un mecanism functional de colectare si inregistrare a opiniilor provenite de la cetateni si asociatiile legal constituite.

 

5. Numarul scazut de opinii scrise provenite de cetateni si asociatiile legal constituite, reflecta un mare deficit de participare la decizia publica, in Municipiul Arad. Cetatenii si asociatiile legal constituite, fie nu cunosc prevederile L52/2003, fie in cunostinta de cauza nu au incredere ca opinia lor va fi analizata si luata in considerare si prin urmare nu fac acest efort civic.

 

6.  S-au inregistrat 2 cereri de organizare a dezbaterilor publice din partea asociatiilor legal constituite ale societatii civile. Acest fapt evidentiaza un semnal pozitiv, semnificativ, de interactiune al asociatiilor legal constituite, in a-si utiliza dreptul legal prevazut de L52/2003, la elaborarea proiectelor de acte normative care ii privesc direct.

 

7. Pe toata perioada monitorizata, s-au transmis 3 justificari in scris la opiniile/recomandarile nepreluate de la cetateni si asociatii legal constituite, conform art 12, alin (3) din L52/2003, modificata in 2013. O singura justificare in scris, la opiniile/recomandarile nepreluate de la cetateni si asociatii legal constituite, isi regaseste corepondent intr-o opinie colectata in aceeasi perioada calendaristica. Acest fapt demonstreaza cunoasterea partiala a prevederilor L52/2003 de catre Primaria Municipiului Arad, pe parcursul perioadei de monitorizare, remarcandu-se o intensificare a aplicarii acesteia in ultimele doua luni de monitorizare.

 

8. Se constata declansarea unor primi pasi de interactiune intre autoritatea publica locala si cetatenii sai, inclusiv asociatiile legal constituite, dar se necesita un exercitiu continuu de ambele parti pentru a fi intelese avantajele partilor, de asa maniera incat intreg procesul de transparentizare a deciziei publice sa intre in etapa de consolidare participativa.

Categorie: arad
Tags: cetateni, coalitia 52, municipiu arad, primarie, transparenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici