Guvernul a pierdut lupta cu accizele. Aritmetica, mai tare decat politica

Razboiul accizelor s-a incheiat: infrant, premierul Tudose a anuntat de la Neptun re-introducerea supraccizei la carburanti. Fara sa stie, incruntatul Tudose a fost, de fapt, impuscat de un glont de argint pe care pistolarul Victor Ponta l-a tras in 2015.

In 2015, iluzionistul dr. Ponta face publicului un numar de magie aritmetica, toti se lasa pacaliti (inclusiv tehnocratii lui Ciolos) si abia in 2017 ne “prindem” si noi: mai precis, prin legea nr. 227/8.09.2015, de modificare a Codului Fiscal, publicata in Monitorul oficial nr. 688 din 10.09.2015, se stabileste faptul ca, de la 1 ianuarie 2017, valoarea accizelor la combustibili va fi:

2.151,13 lei/1.000 litri (benzina fara plumb) si 1.518,04 lei/1.000 litri (motorina).

Pentru a intelege mai bine efectul pervers al acestei legi, ne vom concentra doar pe exemplul motorinei, valorile corespunzatoare benzinei sau kerosenului urmand aceeasi logica.

In perioada 2007-2013 (primii 6 ani dupa intrarea in Uniunea Europeana), acciza la carburanti a urcat treptat spre nivelul minim convenit cu Bruxelles-ul (330 euro/1.000 litri la motorina), nivelul pentru anul in curs fiind stabilit prin inmultirea cursului de schimb leu/euro de la 1 octombrie anul precedent cu nivelul convenit al accizei in euro. Nivelurile anuale ale accizelor la motorina au fost:

  • 2007: 259,91 euro/1.000 litri;
  • 2008: 274,62 euro/1.000 litri;
  • 2009: 283,92 euro/1.000 litri;
  • 2010: 293,21 euro/1.000 litri;
  • 2011: 293,21 euro/1.000 litri;
  • 2012: 316,03 euro/1.000 litri;
  • 2013: 330,39 euro/1.000 litri.

Practic, inca din 2013, nivelul accizelor la carburanti in Romania atinsese valoarea minima ceruta de Uniunea Europeana, exprimata in euro: 330,39 euro/1.000 litri, in cazul motorinei.

Numai ca, ghinionul loveste guvernul dr. Ponta: cursul de schimb euro/leu de la 1 octombrie 2013 este 4,4485, mai mic decat cel de la 1 octombrie 2012 (4,5223), ceea ce ar fi condus la scaderea veniturilor bugetare din accize pentru anul 2014. Si atunci, guvernul decide un mic artificiu: emite OUG 102/2013 (publicata in Monitorul oficial nr. 703/15. 11. 2013), prin care decide sa calculeze nivelul accizei pentru anul 2014 astfel: nivelul in euro minim din UE (330,39 euro) inmultit cu cursul din 1 octombrie 2012 (4,5223), crescut cu 4,77% (indicele de crestere a preturilor de consum), la care se adauga o valoare suplimentara de 7 eurocenti/litru (modificarea titlului VII prin aceeasi ordonanta), aceasta din urma amanata pana la 1 aprilie 2014.

In anul 2015 aveam cursul de la 1 octombrie 2014 (4,4093), mai mic decat cel de la 1 octombrie 2013 (4,4485), iar indicele de crestere a preturilor era doar de 1,2%. Si atunci, guvernul a pastrat nivelul accizelor din 2014 si pentru 2015: adica 400,39 euro (cei 330,39 euro/1.000 litri plus cei 70 euro/1.000 litri suplimentari) inmultit cu acelasi curs ca pentru 2014 (4,738) adica 1897,08 lei/1.000 litri.

Pentru anul 2016 si urmatorii ani, guvernul Ponta emite legea nr. 227/2015 la 8 septembrie 2015, publicata in Monitorul oficial nr. 688 din 10.09.2015 (cu doua luni inainte de schimbarea de executiv, abil “jucata” de catre PSD), prin care fixeaza nivelul accizei la motorina la acelasi nivel ca in 2015, adica 1.897,08 lei/1.000 litri pentru 2016 si la 1.518,04 lei/1.000 litri pentru perioada incepand cu 1 ianuarie 2017 (pana in 2020 inclusiv). La cursul de 4,738 lei/euro luat in calcul de guvernul Ponta, valoarea accizei din 2017 ar fi insemnat un nivel in euro de doar 320,395 euro/1.000 litri, adica sub minimul admis de catre Uniunea Europeana.

Pentru anul 2017, apare OUG nr. 3 din 6. 01.2017 care practic confirma valorile impuse de guvernul Ponta prin Legea 227/2015, adica pentru motorina o acciza de 1.518,04 lei/ 1.000 litri.

  Șocant: cine sunt sataniștii care au incendiat biserica din Lunca Bradului

Dar Uniunea Europeana, atunci cand verifica nivelul accizei in euro, are in vedere cursul publicat in propriul Jurnal Oficial de la 1 octombrie al anului precedent. Ei, bine, la 1 octombrie 2016, cursul era de 4,4505 lei/euro. Adica, astazi, nivelul accizei la motorina in euro, determinat de catre Bruxelles, este 1.518,04 lei/1.000 litri impartit la 4,4505 lei/euro, adica 341,09 euro/1.000 litri, cu 11 euro peste nivelul minim acceptat de catre UE. Dar, daca cursul de schimb atinge 4,5946 lei/euro la 1 octombrie 2017, Romania va depasi respectivul nivel minim pentru 2018.

Acum nu mai este niciun secret pentru nimeni faptul ca guvernul Tudose, ca si guvernul Grindeanu, de altfel, are o politica de expansiune a cheltuielilor sociale si de stimulare a consumului, ceea ce induce dezechilibre in crestere ale deficitului de cont curent si, mai ales, un deficit comercial in urcare rapida. Aceste deficite atrag dupa sine devalorizarea monedei, astfel incat de la nivelul de 4,5873 lei/euro de la 23 august a.c. la nivelul de 4,5946 lei/euro nu mai este decat un pas mic. De altfel, in data de 20 iunie 2017 s-a atins maximul anual al cursului, adica 4,5988 lei/euro, peste nivelul de 4,5946 lei/euro, pragul critic al cursului pentru determinarea nivelului accizei la motorina pe anul 2018!!!

Este, de altfel, cat se poate de normala si de vizibila tendinta de depreciere a leului, care a “stat” mai tot anul peste 4,55, cantonandu-se peste 4,58lei/euro pe masura ce politica guvernamentala de sporire a cheltuielilor si consumului devine o realitate.

De fapt, ce “crima” a comis guvernarea Ponta: a introdus, in 2014, o supra-acciza la carburanti de 7 eurocenti/litru dar, din 2017, a redus nivelul accizelor cu 8 eurocenti/litru!

Ei bine, un act normativ nu contine niste cifre puse la intamplare: la Ministerul de Finante, textul este vazut de cel putin 10 perechi de ochi; verificarile sunt multiple si, oricum, orice greseala materiala poate fi usor indreptata pe cai legale. Este, cred, exclus sa vorbim despre o eroare, cum este exclus sa vorbim despre o initiativa subtila de sabotaj din partea ministrului de Finante de atunci (Eugen Teodorovici): guvernul Ponta stia foarte bine ce face in septembrie 2015 si anume, programarea unui gol in finantele publice pentru anul 2017, simultan cu incalcarea legislatiei UE incepand cu 2018!

Piata romaneasca de carburanti este cam de 5 miliarde litri motorina si 2 miliarde litri benzina anual. Practic, numai din reducerea accizei “din pix” cu 8 eurocenti in loc de 7 eurocenti/litru, avem o pierdere bugetara de 70 milioane euro, adica 320 milioane lei!

De ce a facut guvernul Ponta acest lucru? Sa ne aducem aminte ca dr. Ponta a pierdut presedintia PSD in iulie 2015 si stia, asadar, ca in 2017 nu va mai putea fi prim-ministru nici macar intr-un nou guvern PSD! Si atunci a strecurat o “bombita” viitorului guvern, pe care l-a silit, astfel, sa devina nepopular prin scumpirea carburantilor la pompa (pericolul politic cel mare nu este deficitul bugetar, ci intrarea, cu 10 euro/1.000 litri, sub nivelul minim al acizelor din UE!).

Frumos lucrat, numai ca pentru toata aceasta potlogarie vor plati 20 milioane de romani si cateva sute de mii de firme…

Petrisor Gabriel Peiu este doctor al Universitatii Politehnica din Bucuresti (1996), a fost consilier al premierului Radu Vasile (1998-1999) si al premierului Adrian Nastase (2001-2002), subsecretar de stat pentru politici economice (2002-2003) si vicepresedinte al Agentiei pentru Investitii Straine (2003-2004). Este coordonator al Departamentului de Analize Economice al Fundatiei Universitare a Marii Negre (FUMN).

sursa ziare.com

Categorie: mandri.ro
Tags: accize, curs de schimb, importante, motorina, oug, ponta, tudose

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici