Culisele finanţării cu 6 milioane de euro a Festivalului Untold.

untold festival Medium

„Ne-am dorit să nu mai planeze niciun fel de suspiciune“

Cu un buget de 6 milioane de euro şi o listă de invitaţi unde apar cei mai buni cinci DJ ai lumii, Untold are ca scop anul acesta să câştige din nou titlul de „Cel mai bun festival european“. Adrian Chereji, directorul de imagine al evenimentului programat la Cluj-Napoca între 4-7 august, a vorbit cu „Adevărul“ despre culisele evenimentului.

Provocarea de anul acesta este să facem ceea ce nu a reuşit niciun festival până acuma, adică să luăm doi ani, consecutiv, titlul de «Cel mai bun festival mare din Europa». În 2015, Untold a luat acest titlu, în premieră pentru un festival aflat la prima ediţie“, spune Adrian Chereji, directorul de Marketing şi Comunicare al Untold, înainte de începerea festivalului care va aduce la Cluj-Napoca, de joi până duminică, în jur de 280.000 de tineri din România şi din străinătate, conform ultimelor estimări. Festivalul are loc pe Cluj Arena, la Sala Polivalentă şi în Parcul Central al Clujului. Obţinerea titlului „Best Major European Festival“, anul trecut, decernat la cea de-a şaptea ediţie a European Festival Awards, a fost o realizare excepţională, despre care s-a speculat că ar fi fost nemeritată, din cauza faptului că ar fi votat doar participanţii la festival: „Decizia se ia de către un juriu, care are în vedere şi voturile oamenilor, însă decizia se bazează şi pe părerea specialiştilor din juriu, care trimit observatori şi cer diferite materiale. În plus, o persoană nu poate vota de două ori pentru că se ia IP-ul atomat“, a explicat Adrian Chereji.

Printre atuurile Untold de anul acesta este lista artiştilor invitaţi, care cuprinde cei mai buni cinci DJ din lume: Dimitri Vegas&Like Mike, Armin Van Buuren, Hardwell, Martin Garrix şi Tiesto. Pe lângă aceştia, în cele patru zile de festival vor urca pe scenele 150 de artişti internaţionali, precum Afrojack, Faithless, Parov Stelar, Chase and Status DJ Set, Clean Bandit, Dannic, Dubfire Live: Hybrid, Dub Fx, Ella Eyre, James Arthur, Jamie Jones, Jeru the Damaja, Kwabs, etc. „Ne continuăm strategia de festival mainstream. Dacă în 2015, am făcut o figură frumoasă având aritşti ca Avici, Armin van Buuren, David Guetta şi Dimitri Vegas&Like Mike, şi anul acesta aducem la Cluj cei mai buni cinci DJ din lume.

Din ce am observat, doar la un singur festival din acest an aceştia regăsesc pe aceeaşi scenă“, spune Chereji. De asemenea, strategia pentru 2016 este de a avea şi pe scenele secundare artişti cu nume mari ca headlineri, artişti foarte apreciaţi de publicul nişat, chiar dacă sunt mai puţin cunoscuţi pentru publicul general, precum Rudimental, Chase And Status, Hybrid, detaliază directorul. În plus, festivalul va fi şi mai spectaculos, spune Chereji: „Anul trecut am avut cea mai mare scenă din România, iar acum va fi şi mai mare – 120 de metri baza şi 28 de metri înălţime. De asemenea, vor fi efecte speciale, jocuri de lumi, efecte prihotehnice şi sunet mai bune“. Cum se negociază cu artiştii mari Întrebat despre speculaţiile care au părut în presă anul trecut, în care se arăta că „s-ar fi aruncat cu bani“ în artişti din cauza lipsei de experienţă a organizatorilor, Chereji a arătat: „Negocierea cu artiştii mari se face astfel: ei fac o ofertă în funcţie de foarte multe coordoante – de dimensiunea evenimentului, de numărul de bilete vândute, preţul biletelor şi alte aspecte. Ei fac un calcul astfel încât organizatorii festivalului să poată obţine o marjă de profit la limita decenţei. Ca în orice domeniu există şi o contraofertă, dar trebuie să ne gândim că, fiind la prima ediţie, a fost mai complicat, pentru că artiştii nu ştiau la ce să se aştepte şi, în plus, vara sunt mii de evenimente, artiştii au de unde alege“. Directorul spune că din echipa de negociere au făcut parte oameni cu experienţă.

Buget de festival din Vest Adrian Chereji susţine că anul acesta bugetul evenimentului este de 6 milioane de euro, în creştere cu 1,5 milioane de euro faţă de anul trecut, în condiţiile în care s-a renunţat la finanţarea din bani publici. „Festivalul a ajuns să aibă costuri similare cu ale unor festivaluri de afară, însă preţul abonamentelor este de trei ori mai mic. Dacă am ridica preţurile la nivelul celor de afară, Untold nu ar mai fi atractiv pentru români şi nu vrem lucrul acesta pentru că 80% din public este din România. Astfel, am decis să subvenţionăm preţul biletelor şi putem să facem acest lucru datorită partenerilor care ne susţin“, explică Chereji. Un bilet de o zi la Untold costă în acest moment 210 de lei, în timp ce un bilet de o zi la la Festivalul Sziget din Budapesta se vinde cu 289 de lei (65 de euro), iar unul la Tomorrowland s-a vândut cu 435 de lei (98 de euro). Un abonament pentru 4 zile la la Untold  a variat de la 222 de lei (primele 10.000 de abonamente), 405 lei şi, în ultimele zile dinaintea festivalului, a ajuns 486 de lei. La Sziget (Ungaria) s-a început cu abonamentele de la 946 de lei (215 euro) şi s-a ajuns la 1.132 lei (255 de euro), cu precizarea că festivalul are o zi în plus. La Tommorowland (Belgia), preţul pentru 3 zile de festival este de 1.221 de lei (275 de euro).

  Analiză: Agravarea conflictului intern din Turcia ar putea genera deplasarea ISIS spre noi

În 2015, festivalul s-a desfăşurat sub umbrela Asociaţiei Share, care gestiona proiectele derulate de câştigarea titlului de Capitala Europeană a Tineretului, motiv pentru care festivalul a primit 400.000 de euro de la Primăria Cluj-Napoca. Municipalitatea a fost acuzată într-un raport al Curţii de Conturi Cluj, făcut public zilele trecute, că a fost finanţat ilegal festivalul, întrucât ONG-ul care a organizat ar fi obţinut profit din vânzarea de bilete şi din alte activităţi. Primăria a contestat raportul Cuţii de Conturi. De anul acesta, Untold este un eveniment organizat de o firmă privată, deţinută de directorul de anul trecut al festivalului, Bogdan Buta, şi de Sorin Gadola, fiul omului de afaceri clujean Ştefan Gadola, cotat de Forbes România pe locul 147 în Top 500 al miliardarilor români, cu o avere de 38 de milioane de euro.   “Nu ne deranjează faptul că n-am primit bani publici, a fost decizia noastră să nu mai cerem. Ne-am dorit foarte mult să nu mai planeze niciun fel de suspiciune asupra festivalului“, a explicat Chereji.

Probabil cel mai apreciat moment al Untold 2015 a fost show-ul DJ-ului Armin van Buuren, care a stat pe scenă trei ore, în timp ce contractul semnat prevedea un spectacol de o oră şi jumătate. S-a speculat că organizatorii l-ar fi rugat să-şi continue spectacolul din cauză că artistul care urma nu a apărut, fapt infirmat de Adrian Chereji: “A fost decizia lui. Noi aveam pregătit după el show-ul Radio Killer, dar programul a fost dat peste cap şi ei  au fost reprogramaţi să intre în ziua următoare. Eu cred că ceea ce l-a făcut să-şi prelungească cu o oră jumătate spectacolul a fost reacţia publicului. Publicul a fost fenomenal, a reacţionat foarte bine, a transmis energie pozitivă”.   Directorul spune că DJ-ul olandez “are o stofă aparte”, absolvent al facultăţii de Drept şi speaker, el a avut cea mai lungă conferinţă de presă, 40 de minute, în condiţiile în care media este de 15 minute. Show-ul făcut de Armin i-a impresionat şi pe specialiştii din echipa lui David Guetta, DJ-ul care urma să urce pe scenă în ultima zi a festivalului. “La ora 5.00 dimineaţa aceştia au ajuns la stadion pentru a face pregătirile pentru ziua următoare. Când au văzut ce show a făcut, ce efecte, ce jocuri de lumini a avut Armin, şi-au sters setările şi au refăcut tot showul ca să fie la nivel acestuia”, povesteşte Chereji. Anul trecut DJ-ii Dimitri Vegas&Like Mike, au cerut în backstage un sistem Nintendo, pentru a se putea juca înainte de show. “Anul acesta, nu avem solicitări ieşite din comun. DJ-ul Martin Garrix a cerut o oglindă foarte mare în backstage, probabil pentru a fi în ton cu tema festivalului care se referă la magie”, explică directorul de imagine. În plus, foarte mulţi artişti au cerut apă de Fiji.

Una dintre acuzaţiile aduse la adresa Untold a fost cea că DJ-ii vin cu stickurile de memorie şi fac echivalentul play-back-ului. “E o discuţie, un fel de legendă. DJ-ii au pe masa de mixaj tot necesarul pe care poate să-l aibă un DJ care vrea să-şi facă treaba, mixere, platane de mixat, ridere tehnice foarte complexe. Ceea ce se ştie e că la nivel mondial toţi DJ mari nu permit nici măcar oganizatorilor să se apropie de scenă, poate una-două persoane din stafful tehnic sau de securitate au acces. Astfel că e greu să spui dacă omul vine sau nu cu stickul în buzunar. Cert este că el îşi face treaba”, explică directorul. El spune că showul unui DJ trebuie înţeles dincolo de muzică pe care o pune şi în felul în care reuşeşte să selecteze piesele în ton cu reacţia publicului, în felul în care se coordonează cu echipa de producţie care are grijă de lumini, de efecte pirotehnice, de focurile de artificii, de sunet,  de proiecţii . “Acesta este motivul pentru care showul unui DJ este mult mai spectaculos pe un stadion decât într-un club”, explică specialistul.

Una dintre cele mai lăudate iniţiative ale Untold 2015 a fost cea care permitea donatorilor de sânge să primească bilete gratuite la festival. “Anul trecut era o campanie punctuală, donai sânge, luai biletul şi se termina procesul. Anul acesta, împreună cu cei care administrează platforma pentru donatori de sânge www.sieudonez.ro am pus bazele unei reţele de donatori de sânge. Astfel, pe lângă faptul că primesc bilete la festival, donatorii sunt trecuţi într-o bază de date, cu nume, adresă, cu un contact, grupa sangvină”, explică directorul de imagine. Pasaul următor este  transmiterea acestei baze de date către Ministerul Sănătăţii, care va putea apela la aceştia donatori în funcţie de nevoie. Până acum, în reţea sunt înscrişi 2.500 de oameni.    “Tinerii nu erau obişnuiţi să doneze sânge. Noi vrem să facem  educaţie în acest sens, să dăm o mână de ajutor sistemului , aceasta este una dintre direcţiile pe care le urmărim”, explică Adrian Chereji.

Citeste mai mult: adev.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici