Ce ni se pregătește? IGSU se dotează cu MORGI mobile, auto-trenuri ce pot depozita și transporta fiecare câte 52 de cadavre

morga
Ȋn seara tragediei din Colectiv, doar 5 (cinci) ambulanțe SMURD au ajuns la locul dezastrului, după 30 de minute de la izbucnirea incendiu. Nu s-a putut mai mult, pentru că din 58 de ambulanțe, câte are SMURD București, atunci erau disponibile pentru intervenție doar 32. Iar dintre acestea, 6 ambulanțe nu aveau personalul necesar.
La sfârșitul anului trecut, la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), gradul de înzestrare în ceea ce privește tehnica specifică de intervenție cu autospeciale pentru asistență medicală era de 56,2%.
La Colectiv au murit 64 de oameni. 27 în incendiu, iar restul cu zile. Ar fi trebuit ca, după această tragedie, să învățăm cum să creștem viteza de reacție și cum să fim mai pregătiți pentru a salva vieți, în cazul producerii unor catastrofe similare. După Colectiv, ar fi trebuit să alocăm toate resursele necesare, umane și financiare, pentru ca alți oameni să nu mai moară cu zile. Asta ar fi trebuit să facem. IGSU cheltuie peste un milion de euro nu pe ambulanțe, ci pe auto-trenuri cu gabarit mare pentru depozitarea și transportul a zeci de cadavre.
 „Autospeciale pentru păstrarea temporară și transport, în regim frigorific”
Ȋn luna mai a acestui an, „pentru implementarea Proiectului MULTIRISC, din cadrul „Programului Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020”, axa prioritara 5 – «Promovarea adaptării la schimbările climatice, prevenirea și gestionarea riscurilor», obiectiv specific 5.2 – «Creșterea nivelului de pregătire pentru o reacție rapidă și eficientă la dezastre a echipajelor de intervenție»”, IGSU a organizat „o procedură de achiziție publică prin licitație deschisă, pentru dotarea cu produsele tip: «AUTOSPECIALÃ PENTRU PÃSTRAREA TEMPORARÃ ȘI TRANSPORT, ȊN REGIM FRIGORIFIC» – COD CPV- 34144200-0”.
Ce poți să transporți și să păstrezi în regim frigorific în caz de dezastre? Pungi cu sânge pentru transfuzii, organe umane pentru transplant? Codul CPV (Common Procurement Vocabulary) al licitației (34144200-0) ne indică faptul că aceste autospecialele fac parte din categoria „vehicule pentru servicii de urgență (vehicles for the emergency services)”. Nimic mai mult. Ȋn fișa de date a licitației se precizează doar că valoarea estimată a contractului (fără TVA) este între 375.000 și 1.500.000 euro, acordul cadru fiind încheiat pentru minim un vehicul la valoarea de 375.000 euro (fără TVA) și maxim 4 (1.500.000 euro), cantitatea maximă a celui mai mare contract subsecvent fiind de 3 autospeciale (1.125.000 euro). Plata acestora se face din fonduri europene nerambursabile și fonduri bugetare.
Nici în caietul de sarcini nu se precizează la ce servesc aceste „autospeciale pentru păstrarea temporară și transport, în regim frigorific”, însă se spune că „la livrare, autospeciala va fi însoțită de Certificat ATP «Mijloc de transport frigorific sporit clasa C, marca FRC» conform RNTR 5, eliberat de către o autoritate independentă.” Conform Ordinului 208/2000 pentru aprobarea Reglementărilor privind agrearea și verificarea tehnică a vehiculelor destinate transportului de produse perisabile, „mijlocul de transport refrigerator de clasa C menține o temperatură interioară la cel mult -20 grade C”. Ce ar putea transporta IGSU, la această temperatură? „Condițiile generale și specifice de natură tehnică produselor și echipamentelor din dotarea lor sunt cele menționate în specificațiile tehnice și în anexele la acestea”, se menționează în caietul de sarcini.
Morgile mobile ale IGSU sunt roșii și au girofar și sirenă
Șocanta dezvăluire apare în documentul cu specificațiile tehnice unde, încă de la punctul 1, aflăm că „autospeciala este destinată pentru asigurarea depozitării temporare și transportului persoanelor decedate în cazul producerii unor situații de urgență de amploare și dezastre”.
1.%20destinatie%20morgi
Cutremurele, inundațiile și alte calamități naturale sunt dezastre. Incendiile cu victime multiple, așa cum a fost cel de la Colectiv, sunt situații de urgență de amploare. Ȋn istoria recentă, accidentul aviatic de la Balotești s-ar încadra în această categorie. Dar și mineriada din iunie ’90. Sau Revoluția din decembrie 1989. Cum ar fi fost dacă atunci o structură subordonată Ministerului de Interne, așa cum este IGSU, ar fi avut în dotare morgi mobile? Ar fi fost ca în operațiunea „Crematoriul Cenușa”. Ar fi ajutat la defluirea morților de care se împiedica pe stradă mersul democrației.
Cei decedați sunt doar o marfă. Așa scrie în specificația tehnică a morgilor mobile achiziționate de IGSU: „sistemul de depozitare va fi conceput și realizat astfel încât să permită transportul în condiții de siguranță, cărucioarele de depozitare dispunând de sisteme de blocare/deblocare rapide (nu se permite utilizarea dispozitivelor de tipul chingilor pentru ancorarea mărfii, curele, etc.)”
2.marfa
Cum arată aceste morgi mobile? „Autospeciala este configurată ca tren rutier compus din autotractor și semiremorcă”, atinge „viteza maximă: minim 90km/h”, are „cabină metalică dublă, minim 1+1 locuri și 2 paturi suprapuse cu spațiu de depozitare (cadru de aluminiu), saltele aferente, huse și perdele”; semiremorca are „podea izotermă”, dar și „13 cărucioare individuale, special concepute pentru transportul persoanelor decedate, prevăzute cu 4 locuri suprapuse și tăvi detașabile pentru încărcare/descărcare și depozitate, care asigură posibilitatea de transport, 12 dintre ele fiind dispuse pe lateral și unul în partea din față a suprastructurii”.
3.%20tavi%20cu%20morti
Fiecare auto-tren va putea trasporta 52 de persoane decedate. Morgile mobile sunt prevăzute cu „cameră video externă, IP68, dotată cu iluminare în infraroșu, cu funcționare între -25 și +40 grade C, montată astfel încât să se asigure vizualizarea accesului în zona de depozitare și conexiune prin cablul de legătură cu autotractorul și monitor în cabina șoferului”. Autospeciala e dotată și cu „instalație specială de avertizare acustică pe deplasarea pe drumurile publice”, care dispune și de „intrare audio comutabilă extern cu posibilitatea transmiterii mesajelor vocale prin microfon”, iar pe cabină sunt instalate două girofare de culoare albastră.
„Auto-trenurile morții” vor avea caroserie roșie și vor fi inscripționate cu „POMPIERII”, „112” plus siglele IGSU și DSU.
La licitație, diferența dintre oferte a fost de… 5 euro
IGSU a camuflat această licitație, folosind un cod CPV (34144200-0) care se referă la „vehicule pentru servicii de urgență”, în vreme ce acest tip de autospeciale se încadrează mai degrabă în categoria „echipament și articole de transport și depozitare a cadavrelor”, care are codul CPV 33940000-1. Doar cine a fost curios să ceară și să primească specificațiile tehnice a aflat și despre ce e vorba. Ȋnsă licitația n-a fost pentru toată lumea…
O firmă din Cluj Napoca, care a dorit să participe la licitație, le-a solicitat celor din IGSU mici derogări de la cerințe. Ȋn caietul de sarcini se preciza că motorul autospecialelor trebuie să aibă o putere de minim 350 Kw, iar firma din Cluj cerea să fie acceptate și motoare cu puterea de minim 340 Kw, „pentru a da posibilitatea participării tuturor operatorilor economici la prezenta procedură de achiziție”, mai ales că „această caracteristică nu va influența în niciun fel performanțele vehiculului, ținând cont de destinația sa”. IGSU nu a fost de acord cu această solicitare, „deoarece din punct de vedere operațional reprezintă o diminuare a caracteristicilor tehnico-tactice (n.r. – ?!)”.
Aceeași firmă a cerut să se accepte și varianta degivrării parbrizului cabinei prin sistemul de climatizare, având în vedere că aceasta „nu produce consecințe asupra capacității de lucru și nu influențează performanțele de productivitate (n.r. – ?!), fiind o soluție tehnică similară celei solicitate”. IGSU a respins și această propunere, motivând că este vorba de „un autotren rutier cu un gabarit mare care nu va permite parcarea în spații acoperite și încălzite (n.r. – ?!), iar un sistem de degivrare prin sistemul de climatizare al autovehiculului presupune un timp de operaționalizare mai mare”.
Până la urmă, în cursă s-au înscris cinci firme și au fost admise doar două oferte: de la S.C. STIMPEX S.R.L. și de la Asocierea S.C. DELTAMED S.R.L. și S.C. CTE TRAILERS S.R.L.. La 30 iunie, comisia de evaluare a deschis plicurile cu oferte și… Nu, n-a câștigat DELTAMED! La o valoare totală a contractului de 1.500.000 de euro, DELTAMED și asociatul au solicitat exact prețul din anunțul de licitație, în vreme ce S.C. STIMPEX S.R.L. a cerut cu 5 (cinci) euro mai puțin pe o autoutilitară. Cinci euro înseamnă un bax de bere.
4.%20oferta
La 23 august, IGSU a anunțat că acest contract, cu o valoare totală finală de 1.229.980 euro (trei autoutilitare), i-a fost atribuit firmei S.C. STIMPEX S.A., firmă care furnizează, printre altele, echipamente pentru NAMSA (The NATO Maintenance and Supply Agency), dar și pentru MApN, Poliția și Jandarmeria română.
Vor fi trei auto-trenuri rutiere echipate în morgi mobile, ce pot depozita și transporta 156 de morți. Pentru ce? Ȋn cazul unui dezastru de proporții, așa cum a fost cutremurul din 1977, soldat cu peste 1.500 de morți, autoritățile ar trebui să intervină, în primul rând, pentru salvarea de vieți. Cu ambulanțe, nu cu morgi mobile. Conform Bilanțului pe 2015 al DSU, 53,4% dintre ambulanțele SMURD au o vechime de peste 5 ani (44,7% de peste 7 ani) și ar trebui înlocuite.
5.%20vechime%20ambulante%20SMURD
O ambulanță de tip C1/C2 (echipaj terapie intensivă mobilă, respectiv echipaj medical de urgență cu medic) costă în jur de 150.000 de euro. Cu 1.229.980 de euro, suma alocată celor trei morgi mobile, IGSU ar fi putut achiziționa 8 ambulanțe dotate pentru intervenții majore.
P.S. În perioada 21 – 23 septembrie a.c. la București a avut loc prima Conferința Internațională de Criminalistică cu tema „Identificarea victimelor dezastrelor – prezent și perspective”, organizată de Poliția Română, prin Institutul Național de Criminalistică, în parteneriat cu Fundația Hanns Seidel din Germania. „Experți criminaliști, procurori, judecători, avocați, polițiști, pompieri și medici legiști, din România și din străinătate, au ilustrat propriile soluții la provocările din domeniul criminalisticii, pentru a consolida cooperarea și încrederea la nivel global între instituțiile de aplicare a legii și agențiile și organismele internaționale de profil”, se precizează într-un comunicat de presă al Poliției Române.
Categorie: mandri.ro
Tags: autospeciala, IGSU, importante, morga, proiect

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici