Amnistia fiscală a fost publicată în Monitorul Oficial. Companiile care respectă regulile primesc o reducere de 3%, însă PFA-urile nu primesc nicio facilitate

32

Amnistia fiscală a fost publicată în Monitorul Oficial. Firmele cu datorii la stat până la 31 august pot achita sumele principale până pe 25 noiembrie, beneficiind de anularea dobânzilor și penalităților.

Persoanele fizice, pe lângă eliminarea dobânzilor și penalităților, primesc și o reducere a impozitelor și contribuțiilor.

Astfel, românii, inclusiv cei care au venituri din PFA și datorii sub 5.000 de lei, pot anula 50% din suma restantă la 31 august. Pentru a beneficia de această măsură, trebuie să achite întâi jumătate din suma datorată și să depună o cerere de anulare la ANAF până pe 25 noiembrie.

De exemplu, dacă aveți o datorie de 2.000 de lei, cu tot cu dobânzi și penalități, veți plăti 1.000 de lei și veți trimite cererea la Fisc. Ulterior, restul datoriei și penalitățile vor fi șterse.

Pentru datoriile ce depășesc 5.000 de lei, se va aplica o reducere de 25% din suma principală, iar restul de 75% va trebui achitat. Atât plata cât și depunerea cererii trebuie efectuate până pe 25 noiembrie.

Companiile care și-au achitat impozitele conform termenului stabilit vor beneficia de o reducere de 3%, în timp ce Persoanele Fizice Autorizate (PFA) și cei care completează Declarația unică nu vor avea parte de această reducere

Ordonanța stipulează că firmele care și-au achitat impozitele conform termenului (inclusiv cele care plătesc impozit pe profit și cele cu venituri din microîntreprinderi) vor primi o reducere de 3%.

*Nu există mențiuni în actul normativ referitoare la persoanele fizice autorizate (PFA) sau la cei care obțin venituri din alte surse, precum investițiile.

Pentru grupurile fiscale, bonificația se aplică impozitului pe profit anual declarat de entitatea juridică responsabilă.

ANAF va verifica din oficiu îndeplinirea condițiilor pentru acordarea bonificațiilor și va emite o decizie în acest sens astfel:

  •  Pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit, verificarea se va face după termenul limită de depunere a declarației de impozit pe profit anual pentru anul fiscal 2024 (sau pentru anul fiscal modificat care începe în 2024, după caz).
  •  Pentru contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, verificarea se va efectua după termenul limită de depunere a declarației de impozit pe veniturile microîntreprinderilor pentru trimestrul IV al anului fiscal 2024.

Sumele ce beneficiază de bonificație nu vor fi restituite, ci vor fi folosite pentru compensarea altor impozite și taxe.

Pentru ca bonificația să fie acordată de ANAF, firmele trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  •  Să fi depus toate declarațiile conform vectorului fiscal;
  •  Să fi achitat integral și la termen impozitul pe profit anual sau impozitul pe veniturile microîntreprinderilor pentru anul fiscal 2024 (sau pentru anul fiscal modificat ce începe în 2024, după caz);
  •  Să nu aibă alte obligații fiscale sau bugetare restante la termenul limită pentru depunerea declarațiilor aferente impozitului pe profit anual pentru 2024 sau impozitului pe veniturile microîntreprinderilor pentru trimestrul IV din 2024, conform legii.
  Psiholog: „Tehnologia NU este nocivă pentru copii. Trebuie găsit un echilibru”

Strategii pentru reducerea cheltuielilor bugetare

OUG prevede și măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare, printre care:

1. În perioada septembrie – decembrie 2024, instituțiile publice vor fi restricționate să cheltuie pentru bunuri și servicii la nivelul mediei cheltuielilor din ianuarie – august.

Excepție fac cheltuielile cu medicamente, materiale sanitare, servicii medicale, îngrijirea pacienților, asigurarea hranei în unități sanitare, instituții de asistență socială și unități de asistență medico-socială.

2. Ordonanța interzice achizițiile de mobilă, cărți, publicații și materiale documentare, precum și cheltuielile pentru consultanță, expertiză, pregătire profesională, studii și cercetări, cu exceptia celor necesare pentru proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile și rambursabile.

3. Investițiile din fonduri publice vor fi suspendate până la sfârșitul anului, cu excepția achizițiilor publice aflate deja în etapa de comunicare a rezultatului. Plățile lunare pentru aceste categorii de cheltuieli, între septembrie și decembrie 2024, nu trebuie să depășească media plăților din perioada ianuarie – august 2024, conform bugetului aprobat. Excepții sunt cheltuielile pentru obținerea finanțării și implementarea proiectelor din fonduri externe nerambursabile, Planul Național de Redresare și Reziliență al României, precum și investițiile în domeniul asistenței sociale și sănătății.

4. Bugetarii din domeniul fondurilor europene nu vor primi stimulente sau beneficii de combustibil în perioada septembrie – decembrie 2024 dacă sunt în concediu.

5. Companiile de stat care primesc subvenții vor putea crește cheltuielile salariale doar dacă:
– Au sumele necesare prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate pentru anul 2024;
– Au înregistrat profit net anual în ultimii 3 ani;
– Nu au pierderi și plăți restante planificate pentru anul 2024;
– Subvențiile primite de la bugetul de stat pentru activitatea operațională au scăzut în ultimii 3 ani.

Proiectul include următoarele măsuri:

  •  Alocarea fondurilor din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului doar dacă ordonatorul principal de credite nu poate asigura sumele necesare prin modificarea repartizării bugetare sau prin virarea de credite de angajament și bugetare.
  •  Creșterea plafonului de împrumuturi contractabile pentru unitățile administrativ-teritoriale de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei.
  •  Majorarea plafonului de împrumuturi pentru unitățile administrativ-teritoriale cu 1,5 miliarde lei și a plafonului de tragere cu 700 milioane lei.
  • Stabilirea modului de utilizare a excedentului din anii anteriori și a sumelor neutilizate pentru Programul pentru școli al României la nivelul unităților administrativ-teritoriale, precum și măsuri referitoare la rectificarea bugetelor autorităților locale.
Categorie: mandri.ro
Tags: anaf, pfa, reducere a cheltuielilor bugetare, SRL

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici