25 de invenții care au schimbat istoria automobilului

93C12408 E928 4451 B6D1 24D5012A7457 scaled

Nu toate inovaţiile au avut o poveste simplă, iar multe au fost privite cu neîncredere sau chiar cu ostilitate de către clienţi şi chiar de către unii producători. Folosirea centurii de siguranţă, spre exemplu, este şi astăzi disputată de unii şoferi, în ciuda beneficiilor demonstrate ale purtării acesteia.Articol preluat de pe promotor.ro

Invenţii care au schimbat istoria: 1. Airbagul – General Motors

208f00dfcc0e0d3610386f54c93a6fd9 3

Conceptul unui sac din plastic care să se umfle pentru a proteja pasagerii în cazul unui accident a apărut încă din anii ’50. Nimeni nu a reuşit, însă, să proiecteze un airbag funcţional. Abia în anii ’70 General Motors a introdus „Air Cushion Restraint System” pe sedanurile sale de lux produse sub brandurile Cadillac, Chevrolet sau Buick. Cunoscut ulterior ca „airbag”, sistemul a fost retras de pe lista de opţiuni câţiva ani mai târziu, dar astăzi este un echipament esenţial (şi obligatoriu) al oricărei maşini.

2. Cutia automată: Oldsmobile

9e8d0e28a9b409556dfdeb4bba7171b6 3

În cadrul General Motors, Oldsmobile a fost brandul responsabil cu testarea noilor tehnologii. Printre acestea, cutia de viteze automată a fost un mare succes. Aceasta a fost introdusă în 1939 pe anumite modele. Cunoscută sub denumirea de Hydra-Matic, aceasta era lentă, complicată şi grea, dar a revoluţionat industria auto. Astăzi, aproximativ jumătate dintre maşinile comercializate la nivel mondial au o cutie de viteze automată.

3. Scaunele încălzite: Cadillac

679a92988532cecb2ea8552a43c08460 3

Astăzi, dacă scaunele maşinii au tapiţeria din piele, sunt dotate obligatoriu şi cu un sistem de încălzire care să le facă mai plăcute pe timp de iarnă. Ba chiar există scaune încălzite pe maşini care au tapiţerie textilă. În 1966, însă, când au fost introduse pentru prima oară de Cadillac, au fost o adevărată revoluţie. Numai clienţii care cumpărau vârful de gamă Cadillac 75 se puteau bucura de această opţiune.

4. Linia de asamblare: Ford

fe2c439259cc308aa82fd40e2a1b5325 3

Înainte de lansarea lui Ford Model T, fabricarea maşinilor se făcea manual, printr-un proces greoi şi complicat. Henry Ford a fost primul care a introdus sistemul de producţie care este folosit astăzi pe scară largă, prin care fiecare muncitor realizează o singură operaţiune simplă. Această abordare a permis Ford să producă maşini mai multe, mai repede şi mai ieftin, dominând industria auto în anii săi de început.

5. Cutia cu variaţie continuă (CVT): DAF

5b7ea41b263c2a06f35f6e16b618052f 3

Mulţi producători au astăzi modele dotate cu transmisii CVT, producătorii japonezi fiind cei care au popularizat acest tip de cutie automată. Această soluţie constructivă simplă, cu o treaptă de mers înapoi şi una de mers înainte cu raport variabil a fost însă prezentată pentru prima oară de DAF, în 1958, pe modelul DAF 600. Chiar dacă DAF este cunoscut astăzi pentru camioanele sale, producătorul olandez a fabricat şi maşini la un moment dat. Modelul 600 a fost o maşină compactă, a cărei cutie de viteze Variomatic a dat startul unei revoluţii.

6. Sistemul de navigaţie cu GPS: Toyota

9a3ea5efad2455f3975067c8a2a20a0b 3

7. Direcţia asistată: Chrysler

f0151c1ade286612a76f7f5eda24482b 3

Toate maşinile moderne au direcţie asistată, iar astăzi pare de neconceput să te lupţi cu un volan care pare înţepenit. Imaginaţi-vă însă cum era în anii de început ai automobilului fără direcţie asistată, cu maşini ale căror motoare aveau frecvent mai mulţi cilindri decât avem degete la mâini. Inginerii Chrysler au corectat această problemă în 1951, pe modelul Imperial, prima maşină cu sistem hidraulic de asistare a direcţiei.

8. Acoperişul rigid retractabil: Peugeot

29a80b29c9197c3dade8ea8a2d74fcb2 3

Ideea de a avea un coupé şi un cabriolet în aceeaşi maşină i-a preocupat pe ingineri încă din anii de început ai erei automobilului. Primul acoperiş rigid retractabil a fost introdus de Peugeot pe modelul 401 Eclipse, în 1935. Acesta avea un acoperiş care se plia în portbagaj, fiind acţionat electric. Astăzi pare ceva normal, dar în anii ’30 era Science Fiction. Sistemul a devenit popular mulţi ani mai târziu, în era lui Mercedes SLK, dar astăzi producătorii auto s-au îndepărtat de acesta, preferând beneficiile şi puritatea acoperişurilor textile.

Injecţia de combustibil – Mercedes

Injecţia de combustibil a fost folosită pe motoarele avioanelor de vânătoare din cel de-al doilea război mondial pentru a asigura o presiune constantă a combustibilului în timpul manevrelor extreme ale luptelor aeriene. Ulterior, tehnologia a fost modificată pentru a fi folosită la automobile. Primul producător care a oferit un sistem de injecţie pe o maşină de serie a fost Mercedes-Benz, pe 300 SL din anii ’50. Astăzi, reprezintă standardul în industria auto, iar carburatorul a ieşit pe uşa din dos.

93F27C31 25DB 4297 A5A5 A73C22EAC775

10. Turbocompresorul

54fef69b998b34320d2949f517f33019 1

Şi acesta a fost folosit, iniţial, pe vehiculele militare. Până în 1962, când Oldsmobile a intrat în istorie cu Olds Jetfire, prima maşină supraalimentată cu turbo. Inginerii americani au modificat modelul F-85, care dispunea de un motor V8, şi au aplicat un sistem de supraalimentare cu turbină Garett.

11. Cutia cu dublu ambreiaj – Volkswagen

181109a926f6e2395fe2e1e1d286ee3e 1

Astăzi, nu există o maşină modernă cu performanţe sportive sau supercar care să nu dispună de o cutie de viteze cu dublu ambreiaj. Sistemul este renumit pentru schimbarea ultra-rapidă a treptelor, funcţionarea precisă şi performanţele foarte bune. VW a folosit-o pentru prima dată în 2003, pe Golf R32. În curând, toţi producătorii cu modele de performanţă în portofoliu au adoptat această soluţie.

12. Tracţiunea integrală pe un autoturism – Jensen

019dce79355cf50e01dfa21ae2a32258 1

Vehicule cu tracţiune integrală au apărut pentru prima oară la începutul secolului trecut, în sectorul militar (deja un clişeu), dar multă vreme nu a existat o maşină de pasageri sau sport cu tracţiune integrală. Abia în 1966, britanicii de la Jensen au produs modelul FF (iniţialele vin de la Ferguson Formula), un coupé sportiv cu un motor V8 de la Chrysler şi tracţiune integrală. Sistemul 4×4 era unul masiv, împrumutat de la producătorul de tractoare Ferguson. Ulterior, Jensen a folosit sistemul pentru modelul Interceptor, care se descurca astfel perfect în terenuri dificile. Era însă greu şi foarte scump.

  Mai nou, permisele de conducere se obțin în schimbul ”favorurilor de natură sexuală”. Polițiști cercetați de DNA

13. Tempomatul – Chrysler

430301e6c0b0e6436eb663acd2f421fd 1

Tempomatul este o dotare care nu lipseşte astăzi nici de pe modelele mai ieftine ale producătorilor auto. Sistemul asigură menţinerea vitezei de deplasare fără a necesita o apăsare constantă a pedalei de acceleraţie, iar, mai nou, chiar sincronizarea vitezei cu cea a celorlalţi participanţi la trafic sau chiar respectarea restricţiilor de viteză. La începuturi, însă, aceste idei erau de neconceput. Inginerii Chrysler au creat o adevărată revoluţie când au inclus această opţiune în 1958, pe Imperial. Imediat, sistemul a fost copiat de toate celelalte mărci de lux.

14. Centura de siguranţă în trei puncte – Volvo

eb782bac69aa686acc6df50c9543d301 1

Iniţial, primele centuri de siguranţă introduse pe maşini au fost cele în două puncte, aşa cum sunt cele din avioane. Nu erau obligatorii, aşa că cei mai mulţi producători au ales să nu le instaleze deloc. Saab a fost primul producător care a introdus centura în două puncte ca echipare standard, ulterior Volvo inventând sistemul actul, în trei puncte, în 1959. Astăzi, acestea sunt obligatorii pentru orice maşină.

15. Sistemul de aer condiţionat – Packard

2bcc1b9feebb1df9ac4e9df65729099e 1

Ideea de a răci sau încălzi interiorul unei maşini părea o fantezie în vremurile în care multe maşini nu aveau nici geamuri. Cu evoluţia automobilului, producătorii au încercat să obţină acest confort termic. Ventilaţia şi încălzirea nu erau o problemă, dar răcirea era altă poveste. Abia în 1940 Packard a reuşit să producă primul sistem de aer condiţionat pentru modelele lor de la vârful gamei. Ulterior, Cadillac a inventat sistemul automat de climatizare.

16. Radioul auto – Chevrolet

bcf9b84c433d61752815dca18403a996 1

Au fost vremuri în care ascultatul radioului în maşină era considerat periculos, pentru că distrăgea atenţia celui de la volan. Astăzi, şoferii au la dispoziţie sisteme de infotainment cu ecrane uriaşe şi nimeni nu crede că ar fi periculoase. Primele tentative de a pune un radio pe o maşină au fost în anii ’20, dar sistemul era prea scump şi complicat. Abia din anii ’30, când Motorola a introdus radioul său compact, a fost posibil să apară maşini cu radio la bord. Primul producător care a oferit această opţiune pentru gama sa a fost Chevrolet.

17. Geamurile acţionate electric – Packard

131723ca6912bc5831b3df34d4d5503b 1

Astăzi sunt o dotare standard pe aproape toate modelele, mai puţin cele de la baza gamei, dar la începuturi trebuia să dai la manivelă pentru a deschide sau închide geamurile maşinii. Packard a instalat primele geamuri acţionate electric, ca opţiune pe modelele lor 1940. Sistemul era greu şi scump, dar clienţii au fost încântaţi. În curând, a fost introdus şi de alţi producători auto.

18. Caroseria din fibră de sticlă – Chevrolet

5bbcef2ee9fabd552aa3e62d42eb6d09 1

Maşinile erau produse din oţel şi timp de decenii nimeni nu şi-a imaginat că se poate şi altfel. Asta până când Chevrolet a lansat Corvette 1953. Punctul de rezistenţă al noului model era tocmai caroseria din fibră de sticlă. În anii ’50, plasticul era considerat încă materialul viitorului, fiind foarte rar folosit în industria auto. Corvette a fost primul model de serie cu o caroserie realizată în întregime din plastic armat cu fibră de sticlă, ceea ce face din Chevrolet un pionier al construcţiilor uşoare în industria auto.

19. Ecranul tactil –  Buick

f59f9ab5d2e35b58fa94d7341afd4889 1

Astăzi este greu să ne imaginăm un sistem multimedia fără ecran tactil (deşi cei de la Mazda insistă în această direcţie). În 1986, ecranele din maşini erau monocromatice, iar un touchscreen era aproape de neconceput. Opţiunea a fost introdusă pentru prima oară pe Buick Riviera din 1986, iar de atunci a început revoluţia. Privind imaginea de mai sus, nu putem să nu recunoaştem că tehnologia a avansat spectaculos în ultimii ani. Se aude, Mazda?

20. Sistemul ABS – Mercedes

b10c2ffcb6af24270c6e59b8ae75515c 1

Potrivit Bosch, care este unul dintre liderii mondiali în domeniul componentelor electronice pentru industria auto, introducerea sistemului ABS a salvat milioane de vieţi după 1976, anul în care a fost introdus pe primele maşini. Inventarea sistemului anti  blocare a avut loc în anii ’60, dar abia în anii ’70 Mercedes a lansat primul model cu ABS. Astăzi, sistemul face parte din dotarea de siguranţă obligatorie a tuturor maşinilor produse în lume.

21. Direcţia integrală – Nissan/Honda

fa78f403101c6190c7f1d08087e816bb 1

Multe maşini dispun astăzi de direcţie integrală, printre acestea fiind chiar şi modele de volum, aşa cum este Renault Megane. Este un sistem complicat, care permite bracarea roţilor din spate în acord cu cele din faţă, uneori în aceeaşi direcţie, alteori în direcţie opusă, pentru a realiza fie o ţinută de drum superioară, fie o rază de bracaj mai mică. Producătorii auto s-au gândit la aşa ceva de multă vreme, dar foarte puţini au îndrăznit să introducă acest sistem în producţia de serie. Nissan a fost primul în 1982, fiind urmat imediat de Honda, cu Prelude 4WS.

22. Caroseria monococă – Lancia

574db5ac51f4aefebb6db85bb3410a7b 1

Astăzi cele mai multe maşini, chiar şi SUV-urile dure ca noul Defender, au caroserie monococă, dar multă vreme toate maşinile erau construite pe un şasiu de tip scară. Acesta nu asigura o manevrabilitate foarte bună, însă, făcând ca maşinile să fie mai înalte şi mai grele decât ar fi trebuit. Prima maşină cu monococă a fost Lancia Lambda din 1922, care a revoluţionat modul de producere a maşinilor de pasageri.

24. Sticla securizată – Tucker

18512bec28c9ef8ab891c86a046f55c5

Geamurile din sticlă securizată, care se sparg în mii de piese mici pentru a evita tăierea pasagerilor a devenit dotare standard pe maşinile produse în ultimele decenii. Cândva, însă, maşinile aveau geamuri din sticlă normală, foarte periculoasă în caz de accident. Tucker Car Company, care a avut o soartă nefericită, a inventat sticla securizată şi a folosit-o la geamurile modelului lor Torpedo. Maşina, deşi revoluţionară din punct de vedere tehnic, nu a avut ocazia să concureze cu produsele celor trei coloşi din Detroit. Geamurile din sticlă securizată au rămas, însă în istorie.

25. CD Playerul auto – Lincoln

3a77536c75ea5b0121092889d6ddf09a

După revoluţia radio, producătorii auto au început să monteze pe maşini sisteme de sunet noi, mai performante. Acestea avea sunet stereo şi unele chiar redare de pe casetă. Primul model care a ieşit din fabrică având un CD player la bord a fost însă Lincoln Town Car, în 1986. Imediat, aproape toţi producătorii premium au oferit playere CD ca dotare standard pe maşinile lor, pentru ca apoi tehnologia să ajungă pe toate maşinile, chiar şi cele mai ieftine. Astăzi, cu streaming şi serviciile online, CD playerul a dispărut aproape complet.

Categorie: mandri.ro
Tags: automobil modern, Inventii, istoria automobilului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici