Circuitul moto MureşRing, o investiţie de peste 50 de milioane de lei, pune în pericol viața piloților

Moto

Cetățeanul.net a intrat în posesia unui studiu care arată că proiectul circuitului moto MureșRing a fost greșit și pune chiar în pericol viața motocicliștilor.

Trei milioane de euro a pierdut Consiliul Județean Mureș pentru că a ales să realizeze primul circuit moto într-o zonă cu risc ridicat de alunecări de teren. Costurile finalizării proiectului vor depăși 50 de milioane de lei.

(I)Responsabilii de la Consiliul Județean Mureș

Constructorii italieni de la CEA (Cooperativa Edile Appennino) s-au ocupat inițial de șantierul de la MuresRing, cel care trebuie să fie primul circuit moto modern din România, amplasat la 10 km de Tîrgu Mureș. Ei au comandat, încă din 2012, la un an de la începerea lucărilor, un studiu de specialitate realizat de expertul Jarno Zaffelli. Deși din studiu care reiese că acest traseu nu ar trebui omologat nici măcar pentru întreceri interne, asta pentru că ar pune în pericol viața piloților, studiul este ignorat și în prezent. Reprezentanții CJ Mureș susțin că studiul ar avea drept scop doar ca italienii să justifice depășirea termenelor de finalizare a construcțiilor.

În cele din urmă antreprenorul CEA nu a mai finalizat lucrările, din cauza unor alunecări de teren care nu permitea realizarea unui viraj al traseului – conform reprezentanților companiei, motiv pentru care la finele anului 2014 s-au pierdut o finanțarea nerambursabilă europeană de aproape trei milioane de euro.

Soluția din proiectul firmei Ungpro, acționar unic Andras Ungvari, nu putea fi pusă în practică. Costurile de până acum a proiectului MuresRing cuprind o sumă de 22 de milioane lei plătită către asocierea de firme condusă de italienii de la CEA – cea care a realizat 65% dintre lucrări fără să le poată termina la timp – și alte 35 de milioane de lei care vor fi plătite noului antreprenor care va finaliza circuitul. Aici se mai adaugă și 1,4 milioane de lei achitați companiei de proiectare Ungpro Mureș.

STUDIUL

Constructorii italieni au plătit pentru un studiu, realizat de Jarno Zaffelli, din care reiese că acest traseu nu poate fi omologat nici pentru întreceri interne, asta pentru că ar pune în pericol viața piloților.

Jarno Zaffelli (stanga)
Jarno Zaffelli (stanga)

Jarno Zaffelli este un specialist și priectant italian din noul val care a fost implicat în mai multe circuite moto și auto, printre care unul din Argentian. Acesta susține, în urma analizării proiectului MuresRing, că traseul și circuitul nu pot fi omologate. Asta pentru că ”pentru a obține desfășurarea activității competitive motoristică trebuie să se obțină omologarea în baza regulamentelor federațiilor din categoria de referință. Din 2009 a fost introdusă în materia de siguranță sistemul de evaluare DroCAS relativ la normele în materia de riscuri pentru motocicliști devenind Best Practice”.

Evaluarea riscului actual poate fi evidențiat cu punctele în care vectorii de oprire nu sunt continuați de către căile de evacuare și prezența unor curbe și serie de curbe necompatibile cu destinația prevăzută, mai susține Zaffelli. Rezultă, în opiia acestuia că “Punctajul pe care îl poate obține MuresRing, considerând doar categoriile naționale de motociclism, este mult inferior celui minim pentru găzduirea oricărui eveniment.

MuresRing score: 803/1000
Punctajul minim pentru găzduirea campionatelor naționale: 950/1000

  • Life Risk
MuresRing
Zonele marcate cu roșu prezintă riscuri mari pentru piloți

Făcând, după aceea, referință la riscul-vieții pentru piloți indicând grafic cu vectori roșii punctele în care riscul de accidente mortale este practic cert în cazul în care pilotul cade de pe o motocicletă normală BMW SS1000 RR pe calea de fugă, în pietriș.

Se înțelege ușor că și sub acest aspect circuitul are nevoie de modificări care să ducă la eliminarea acestor riscuri.

  • Lărgimea traseului

Federația Internațională de Automobilism (FIA) în ghidul pentru construirea unor circuite de acest gen, prevede că lărgimea pentru noile circuite trebuie să fie de minimum 12 metri. În acest moment, circuitul se dezvoltă pe o lărgime de numai 11 metri. ”Această problematică duce la o substanțială obligație a reproiectării a traseului pentru mărirea lărgimii minime din momentul în care această modificare duce în mod incontestabil și la modificarea lungimii traseului pentru a menține linea ideală de mers și viteză, deci tot sistemul căilor de fugă și protecții”, consideră Jarno Zaffelli.

  • Bordurile

Din anul 2010, se specifică de către Federația Internațională de Motociclism (FIM) faptul că bordurile pentru a fi folOsite în competiții omologate trebuie să fie de tip Melbourne negative, 80 cm x 100 cm, și nu de dimensiuni de 80 cm x 80 cm cum au fost proiectate.

  • Construcții în tranșee

În FIA International Sporting Code se afirmă că autodromurile se construiesc în tranșee și nu cum este prevăzut acum.

  • Străzile de serviciu

poza buna2Un dezavantaj enorm pentru găzduirea evenimentelor internaționale se referă la faptul că nu a fost prevăzută construirea nici la dreapta, nici la stânga, nici în spatele primei linii de protecție a străzilor de serviciu.

  • Protecția
  UPDATE Un cadavru este scos din Mureş de pompierii arădeni, în Alfa

Prima linie de protecție, acolo unde există, nu este adecvată. Nu sunt prevăzute servicii de siguranță nici dispozitive de siguranță și nu sunt prevăzute legături de niciun tip cu dispozitivul omologat.
A doua linie de protecție (denumită și debris), acolo unde este proiectată, nu este conformă cu regulamentele FIA.

  • Boxele

Dimensiunile cerute de FIM sunt de 6×20 m, în timp ce cele de la FIA sunt de 7,5 x 27 m în evenimente internaționale de maximă serie. Dimensiunile proiectate nu apar în  concordanță cu niciuna dintrecele  două cerințe. Pe de altă parte, această construcție provoacă o inutilă cheltuială a resurselor financiare, deoarece fiecare manisfestare are diverse exigențe, dexi boxele sunt în general prefabricate.

  • Infrastructura pentru public

– proiectarea actuală nu prevede prezența parcărilor pentru spectatori;
– strada de acces în momentul manifestărilor sportive primare este absolut inadecvată să primească fluxul legat de acestea;
– locuri de prim ajutor pentru public lipsesc din provederile proiectului.

  • Energia electrică

În proiect dimensionarea puterii nu este suficientă pentru a satisface necesitățile primare de electricitate în termenele folosirii ei. Trebuie deci să fie reproiectată toată instalația deoarece sunt prevăzuți 60/120 KVA față de un minimum de 2MW necesaro și doar pentru serviciile primare fară a considera și pe cele colaterale.
Concluzia
Pentru aceste principale probleme, proectul anual rezultă a fii neomologabil nici măcar pentru competiții naționale.
“Prin urmare neadecvarea proiectului la normativele federale pune în pericol ireversibil atingerea obiectivelor prevăzute de către mecanismul de finanțare europeană”, mai scris Jarno Zaffelli încă din 2012.

Soluțiile

Expertul italian oferă și trei soluții pentru refacerea circuitului. Este vorba de:

  • reproiectarea sa respectând legislația românească și europeană în vigoare, dar și regulamentele federale și Best Parctice. Dobândirea pentru acest scop de alte 18-19 hectare (minimum 10-12) de teren pentru a consimți reporiectarea, folosind sistemul de compensații sau schimb;
  • individializarea și recontractarea lucrărilor cu societatea executantă actaulă, separând lucrările cofinanțate cu fondurile europene (circuitul în sensul restrâns), de cele colaterale (parcări, utilităși, împrejmuiri, stradă de acces etc) care pot fi confinanțate cu alte capitole de cheltuieli de către Consiliul Județean Mureș, multe dintre acestea co finanțanile la rândul lor cu fonduri europene.

Opinia Federației Române de Motociclism

Gabriel Olariu, secretarul general al Federației Române de Motociclism, ne-a transmis că în opinia sa studiul realizat de Jarno Zaffelli este un ”studiu bazat pe recenzia făcută de constructor a regulamentelor FIM și FIA cu privire la circuitele pentru MotoGP și Formula 1, el nefiind un studiu realizat de specialisti FIM sau FIA, singurii acreditati cu privire la un circuit destinat competițiilor naționale sau internationale”.

Acesta mai subliniază faptul că viata unui pilot este pusă în pericol dacă nu sunt asigurate elementele minime de protecție, inclusiv de acces al echipelor de salvare, dar acest lucru nu poate fi certificat decât de specialiști FIM, FIA, FIM Europa, FRM si FRAS.

În concluzie, reprezentantul FRM susține că în acest moment nu se poate stabili faptul că MuresRing nu poate fi omologat nici măcar de pentru competiții interne. ”Nu avem cunostințe care sa ne conducă la calcularea sau evaluarea unui astfel de punctaj în cazul circuitelor de viteză”, ne-a mai transmis Gabriel Olariu.

Povestea MureșRing

Consiliul Județean Mureș a decis în 2007 să înceapă pregătirea unui circuit moto lângă orășelul Ungheni, la 10 km de Târgu Mureș pe un teren preluat de la Ministerul Apărării.
Ungpro din Târgu Mureș în asociere cu Conen Ungaria au realizat proiectul tehnic care presupunea în mare parte copierea proiectului Hungaroring de lângă Budapesta.

În 2011, a fost ales constructorul care urma să primească cele 55 milioane de lei pentru ridicarea circuitului. Este vorba despre Cooperativa Edile Appennino (CEA)  din Italia în asociație cu Morani Impex srl Zărnești și Kasim Emaka srl București.

În 2014, CJ Mureș a reziliat contractual din cauza ritmul scăzut al lucrărilor. La finele anului s-a pierdut finanțarea de 12 milioane de lei, aproape 3 milioane de euro, fonduri europene.

Costurile de până acum a proiectului MuresRing cuprind o sumă de 22 de milioane lei plătită către asocierea de firme condusă de italienii de la CEA – cea care a realizat 65% dintre lucrări fără să le poată termina la timp – și alte 35 de milioane de lei care vor fi plătite noului antreprenor care va finaliza circuitul. Aici se mai adaugă și 1,4 milioane de lei achitați companiei de proiectare Ungpro Mureș.

sursa: cetateanul.net;

Categorie: mandri.ro
Tags: moto, motomures, mures, muresring, pericol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici